WE WRZEŚNIU ZAPRASZAMY NA:
CHOMIK EUROPEJSKI – KOLOROWY MIESZKANIEC NASZYCH PÓL - wszystkie grupy wiekowe
Warsztaty całoroczne, stacjonarne lub stacjonarno-terenowe dotyczące chomika europejskiego, który jest najbarwniejszym ssakiem żyjącym na naszych terenach rolnych, a jednocześnie jest jedynym gatunkiem chomika dziko występującym w Polsce i Europie. Uczestnicy zajęć poznają wiele ciekawych faktów dotyczących chomika europejskiego – jak wygląda, co je, gdzie ma swoje schronienie, a nawet jaki ma „charakter”. W odniesieniu do głównego bohatera, podczas warsztatów omawiane są zmiany zachodzące na polach uprawnych w ciągu całego roku. Zajęcia zwracają uwagę na zagadnienia ochrony gatunkowej, zagrożenia agrocenoz oraz zanikania i wymierania gatunków. Poprzez wykonywane zadania, w tym prace plastyczne, dzieci i młodzież aktywnie uczestniczą
w warsztatach i utrwalają zdobyte wiadomości.
CIĘŻKIE ŻYCIE PAJĄKÓW - wszystkie grupy wiekowe
Główną atrakcją zajęć jest poszukiwanie pająków w trakcie spaceru po ogrodzie (w przypadku braku sprzyjającej aury obserwacja okazów pająków zebranych wcześniej). Uczestnicy omówią codzienne "obowiązki" pająków, postarają się odpowiedzieć na pytanie czy pająki są dobrymi rodzicami, czy pająki sieciowe są czyściochami czy jednak lubią brud, czy większy zawsze oznacza silniejszy. W trakcie zajęć omówione zostaną główne strategie polowań pająków sieciowych
i niesieciowych (czemu towarzyszyć będą obserwacje pająków polujących na ofiary w terenie lub laboratorium). Dla najmłodszych dzieci przewidziano także aktywność ruchową - spróbujemy zbudować dużą sieć pajęczą charakterystyczną dla pająka Araneus sp. (krzyżak), wykorzystując do tego włóczkę oraz mocowania.
JAK OBSERWOWAĆ PRZYRODĘ – dla przedszkolaków oraz uczniów młodszych klas szkolnych
Co to jest trop, a co to jest ślad? Uczestnicy uczą się gdzie, kiedy i jak odnajdywać różne gatunki roślin i zwierząt. Podczas spaceru po ogrodzie botanicznym wykorzystują dostępne przyrządy i narzędzia (m.in. lupa, lornetka), tak aby móc w pełni zaangażować się w warsztaty i samodzielnie tropić tajemnice natury. Obserwacje zmieniają się wraz ze zmieniającymi się porami roku, porą dnia, warunkami pogodowymi.
ROŚLINY UŻYTKOWE – dla przedszkolaków oraz uczniów młodszych klas szkolnych
W zależności od pory roku warsztaty są stacjonarne lub stacjonarno-terenowe. Podczas zajęć dzieci uczą się rozpoznawać poszczególne gatunki zbóż, roślin strączkowych oraz oleistych - do ich dyspozycji są zasuszone rośliny, plansze oraz nasiona w słoikach, ponadto słoma oraz siano. Prowadzący przybliża informacje dotyczące tych roślin wskazując również ich użyteczność. Następnie uczestnicy wyklejają nasiona na specjalnych planszach, które zabierają z sobą do domu jako swoistą "ściągawkę" oraz przypasowują popularne produkty do roślin, z których powstały. Wykonują także proste eksperymenty. W sprzyjających warunkach pogodowych i odpowiedniej porze roku część zajęć odbywa się na terenie ogrodu - w sadzie oraz przy rozsadnikach.
WE WRZEŚNIU/PAŹDZIERNIKU ZAPRASZAMY NA:
Uwaga! tylko we wtorki ŻYCIE GLEBY – dla uczniów klas IV – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
Gleba to najbardziej zewnętrzna warstwa litosfery, dość niepozorna, nie zwracająca uwagi. A jednak warta dokładnego poznania, gdyż jej rola w tworzeniu ekosystemów lądowych jest kluczowa i bezcenna. Ale czym właściwie gleba jest? Jak powstaje? Warsztaty mają na celu przybliżenie procesów glebotwórczych, zapoznanie się z profilem glebowym, zaznajomienie się z organizmami uczestniczącymi w tworzeniu gleby. Warsztaty mają formę terenową lub terenowo-laboratoryjną. Wędrując po Ogrodzie uczestnicy poprzez doświadczanie odgadują, czym jest gleba. Zastanawiają się, w jaki sposób powstaje. Następnie oglądają profil glebowy, identyfikują podstawowe parametry takie jak struktura, porowatość, kwasowość. Poznają organizmy przyczyniające się do powstania gleby
i utrzymania jej właściwości. W laboratorium uczestnicy warsztatów mogą obejrzeć preparaty makro- i mikroskopowe organizmów glebotwórczych oraz zasiedlających gleby (mchów, porostów, grzybów, nicieni, dżdżownic, pajęczaków, skoczogonków) oraz dowiedzieć się, jaki one wnoszą wkład w jej powstanie.
MATEMATYKA W PRZYRODZIE – dla zerówek oraz uczniów klas I – VI szkół SP
Podczas warsztatów uczestnicy odkrywają związek między matematyką a przyrodą, zarówno w terenie jak i podczas zajęć w budynku Stacji Edukacji Ekologicznej. Najmłodsi uczestnicy zapoznają się z takimi zagadnieniami jak: liczby całkowite, kształty, różne rodzaje symetrii - rozwiązując zagadki przyrodnicze, tworząc prace plastyczne i biorąc udział w zabawach ruchowych. Starsi uczestnicy dowiedzą się co ma wspólnego kalafior z ciągiem Fibonacciego i poszukają w ogrodzie fraktali. Nie zabraknie również odkrywania czym są wielokąty foremne i czy złoty podział jest naprawdę ze złota. W przypadku niesprzyjającej pogody całość warsztatów odbywa się w budynku."
TROPEM JESIENI – dla przedszkolaków oraz uczniów młodszych klas szkolnych
Warsztaty terenowe bazujące na dynamicznych zjawiskach zmieniającej się przyrody oraz zjawisk pogodowych im towarzyszących. Uwaga skupia się na zjawiskach, które w danej chwili są najbardziej interesujące i możliwe do zaobserwowania. Poszukujemy charakterystycznych gatunków roślin oraz zwierząt zwiastujących wiosnę. Ponadto celem zajęć jest pobudzenie wszystkich zmysłów uczestników oraz skupienie ich na odczuwaniu obecnej chwili i przyjemności przebywania w przyrodzie. A przy tym wąchamy, dotykamy i smakujemy wiosny…
W PAŹDZIERNIKU/LISTOPADZIE ZAPRASZAMY NA:
WODA Z KRANU CZY FILTROWANA – dla uczniów klas VII – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
Woda to źródło życia. Czy woda płynąca z kranu jest zawsze przebadana i bezpieczna? Na naszych warsztatach można pozyskać wiedzę jak mądrze używać wody, czy lepsza jest z kranu czy po filtrze i która jest lepsza dla organizmu człowieka, a która dla urządzeń. Uczestnicy samodzielnie wykonują doświadczenia oceniające jej jakość (twardość) oraz zapoznają się z odczynem pH wody i najczęściej spożywanych napojów. Zachęcamy do przyniesienia swoich próbek wody filtrowanej i niefiltrowanej oraz często spożywanych napojów gazowanych, mlecznych lub soków (w półlitrowych butelkach).
UWAGA! Warsztaty odbywają się w profesjonalnym laboratorium, które posiada 16 samodzielnych stanowisk
NA SKRZYDŁACH I SKRZYDEŁKACH - POWIETRZNE PODRÓŻE ZWIERZĄT I ROŚLIN – dla zerówek i klas I – VI SP
Warsztaty te są zaproszeniem do odkrywania i podziwiania powietrznych podróży zwierząt i roślin. Uczestnicy zajęć dowiadują się m.in. ile skrzydeł mają owady i jak z nich korzystają, jakie są przystosowania ptaków do latania (m. in. budowa skrzydła i pióra), a także jak jedne z nich potrafią manewrować wśród gałęzi drzew, a inne podróżują na wielkie odległości, jak wyglądają i poruszają się skrzydła nietoperzy. Podczas warsztatów uczniowie poznają także rośliny, których owoce przenoszone są przez wiatr. Ponadto przyjrzymy się korzyściom jakie daje aktywne latanie lub szybowanie z wiatrem. Drugą część warsztatów stanowi spacer po Ogrodzie, podczas którego przyglądamy się ptakom i owadom, a także wiatrosiewnym roślinom.
Uwaga! oprócz śród GDZIE ROSNĄ SKARPETKI? O WŁÓKNACH NATURALNYCH – dla szkół podstawowych
Skąd pochodziły tkaniny, zanim człowiek wynalazł akryl, polar czy poliester? Oczywiście z natury! Na zajęciach zajmiemy się włóknami roślinnymi i pochodzenia zwierzęcego. Porozmawiamy o tym, z czego dawniej robiono liny, z czego worki na mąkę, a z czego koszule. Dowiemy się, jaką drogę musi przejść runo owcze, zanim stanie się użyteczną włóczką, skąd pochodzi jedwab, gdzie rośnie bawełna i dlaczego tkaniny lniane dziś są luksusem, choć jeszcze niedawno były najtańszą dostępną opcją. Przyjrzymy się z bliska różnym częściom roślin włóknistych i spróbujemy własnoręcznie wydobyć włókna z roślin dostępnych
Uwaga! oprócz poniedziałków POZNAJĘ GATUNKI PRZEZ RYSUNKI dla kl. III – VIII SP oraz szkół ponadpodstawowych
Uczestnicy nauczą się rysowania liści, owoców lub nasion przez konstruowanie kształtów i używanie figur geometrycznych np. do narysowania liścia klonu pospolitego (aby łatwiej odróżnić go od jawora i innych klonów). Dzięki pracy nad obiektem mózg ludzki (a dziecięcy najbardziej) zapamiętuje szczegóły, które są tu pomocne w rozpoznawaniu gatunków drzew. Podczas zajęć rozpracujemy obiekt na części oraz postaramy się go narysować w proporcji i ze wszystkimi szczegółami. Uczestnicy poznają podstawy cieniowania w rysunku i zdobędą podstawowe zdolności w konstrukcji rysunku, tak aby ewentualny talent móc rozwijać dalej lub po prostu spędzić miło czas. Zapewniamy, że każdy potrafi rysować, nawet jeśli uważa, że nie.
W LISTOPADZIE ZAPRASZAMY NA:
Uwaga! preferowane wtorki ŚWIAT POD MIKROSKOPEM - kl. III – VIII szkół podstawowych, szkoły ponadpodstawowe
Warsztaty odbywają się w bogato wyposażonej pracowni mikroskopowej Regionalnej Stacji Edukacji Ekologicznej. W zależności od wieku uczestnicy poznają budowę i działanie różnego typu mikroskopów, przeprowadzają obserwacje mikroskopowe gotowych preparatów, a także pod nadzorem prowadzącego uczą się samodzielnie wykonywać preparaty. Idealne uzupełnienie szkolnego programu.
UWAGA! Pracownia mikroskopowa posiada 16 samodzielnych stanowisk.
W KRAINIE DREWNA - kl. III – VIII szkół podstawowych, szkoły ponadpodstawowe
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z różnymi rodzajami drewna – uczą się ich rozpoznawania, poznają ich właściwości, dowiadują się co z czego jest zrobione. Warsztaty obfitują w wiele ciekawostek z życia drzew. Ponadto dzieci oraz młodzież w praktyczny sposób zapoznają się z narzędziami i technikami obróbki drewna. Samodzielnie wykonują swoją własną pracę w drewnie – świecznik lub zwierzątko (w zależności od aktualnych zasobów Ogrodu). Praca z drewnem daje ogromne możliwości wykorzystania swojego potencjału twórczego, satysfakcję i wysokie poczucie sprawczości.
Kontakt: 534 99 45 77
(pon – ptk 7.00 – 15.00)
Zapraszamy serdecznie!!!
Ślaski Ogród Botaniczny w Radzionkowie jest otwarty codziennie, a wstęp jest wolny.
ZAPRASZAMY WE WRZEŚNIU:
PRZEZ ŁĄKI I POLA (dla uczniów szkół podstawowych)
Warsztaty stacjonarno-terenowe, polecane w okresie wiosenno-letnim (maj-wrzesień). Celem jest przedstawienie dzieciom i młodzieży czym się różnią i jak funkcjonują łąki oraz pola uprawne, a także jakie jest znaczenie tych ekosystemów dla ludzi i pozostałej przyrody. W ramach prezentacji multimedialnej i pogadanki, uczestnicy poznają rośliny i zwierzęta żyjące na łąkach i polach, dowiadują się jakie są różnice pomiędzy tymi dwoma siedliskami, weryfikują swoją wiedzę o produktach, które otrzymujemy dzięki pracy rolników. Młodsze dzieci wykonują prace plastyczne, które zabiorą ze sobą dla utrwalenia nabytych wiadomości. Część praktyczna to spacer po ogrodzie botanicznym, dedykowany obserwacji tutejszych łąk i sąsiadujących z nimi pól uprawnych. Uczestnicy zajęć mogą z bliska przyjrzeć się roślinom łąkowym i polnym, a także wypatrywać ptaków i innych zwierząt żyjących na tych terenach.
W razie niekorzystnej pogody warsztaty w całości mogą odbyć się w budynku Regionalnej Stacji Edukacji Ekologicznej.
CĘŻKIE ŻYCIE PAJĄKÓW (dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych)
Główną atrakcją zajęć jest poszukiwanie pająków w trakcie spaceru po ogrodzie. W przypadku braku sprzyjającej aury obserwacja okazów pająków zebranych wcześniej. Uczestnicy omówią codzienne "obowiązki" pająków, postarają się odpowiedzieć na pytanie czy pająki są dobrymi rodzicami, czy pająki sieciowe są czyściochami czy jednak lubią brud, czy większy zawsze oznacza silniejszy. W trakcie zajęć omówione zostaną główne strategie polowań pająków sieciowych i niesieciowych. Zajęcia obfitują w wiele ciekawostek arachnologicznych.
ZAPRASZAMY WE WRZEŚNIU ORAZ W PAŹDZIERNIKU:
PRZEDSZKOLAKI NA BIWAKU (dla przedszkolaków oraz uczniów kl. I SP)
Warsztaty terenowe. Jak prawidłowo wybrać miejsce na biwak, jak zorganizować obozowisko i co z sobą zabrać do lasu czyli wyruszamy pod namiot. To naprawdę łatwe! I ciekawe! Podczas warsztatów rozbijemy namioty, przygotujemy stos ogniskowy, zapoznamy się z kompasem i innymi przydatnymi akcesoriami. Nauczymy się dbać o własne bezpieczeństwo. Poznamy najbliższe rośliny i zwierzęta oraz przeżyjemy świetną przygodę.
CO NAM NIESIE PANI JESIEŃ – SPOTKANIE Z OGRODNIKIEM
(dla przedszkolaków oraz uczniów kl. I - IV SP)
Jak rosną znane nam z talerza warzywa? Jak wygląda na grządce kasza gryczana? Czy owoce ziemniaków są jadalne? Skąd się biorą robaki w jabłkach? O co ogrodnik musi zrobić przed zimą i gdzie zimują dżdżownice? Na to i inne pytania odpowie nam ogrodnik. A przy okazji pokaże, pozwoli dotknąć, powąchać, a nawet skosztować.
JESIENNE MINDEFULNESS (dla przedszkolaków i uczniów kl. I – IV SP)
Zajęcia terenowe mające na celu pobudzić zmysły uczestników oraz skupić ich na odczuwaniu obecnej chwili i przyjemności przebywania w przyrodzie. Spacer polega na pilnej obserwacji środowiska (roślin, zwierząt, śladów) za pomocą różnych pomocy (lornetki, lupy, taśmy miernicze), jak również rozpoznawaniu gatunków stosując przewodniki i atlasy. Zajęcia przerywane są ćwiczeniami pobudzającymi poszczególne zmysły uczestników, dostosowanymi poziomem trudności do ich wieku.
TROPEM JESIENI (CO NIE CO O OWADACH, PTAKACH, SSAKACH I ROŚLINACH)
(dla uczniów szkół podstawowych)
Warsztaty terenowe uczące pilnej obserwacji i skupienia, bazujące na dynamicznych zjawiskach zmieniającej się, wraz z porą roku, przyrody oraz zjawisk pogodowych im towarzyszących. Obfitują w wiele ciekawostek z życia rodzimych owadów, ptaków oraz ssaków. Nacisk jest położony na zachowanie się różnych grup zwierząt pod kątem przygotowań do nadchodzącej zimy. Przyglądniemy się także roślinom i ich strategiom, a uczestnicy uczą się odnajdywania i oznaczania gatunków.
ZAPRASZAMY OD WRZEŚNIA DO LISTOPADA:
NA SKRZYDŁACH I SKRZYDEŁKACH - POWIETRZNE PODRÓŻE ZWIERZĄT I ROŚLIN
(dla uczniów szkół podstawowych)
Warsztaty są zaproszeniem do odkrywania i podziwiania powietrznych podróży zwierząt
i roślin. Uczestnicy dowiadują się m.in. ile skrzydeł mają owady i jak z nich korzystają, jakie są przystosowania ptaków do latania, a także jak jedne z nich potrafią manewrować wśród gałęzi drzew, a inne podróżują na wielkie odległości, jak wyglądają i poruszają się skrzydła nietoperzy. Uczniowie poznają także rośliny, których owoce przenoszone są przez wiatr. Ponadto przyjrzymy się korzyściom jakie daje aktywne latanie lub szybowanie z wiatrem. Podczas spaceru po Ogrodzie przyglądniemy się ptakom i owadom, a także wiatrosiewnym roślinom. Warsztaty mają charakter stacjonarno-terenowy, w przypadku niesprzyjającej pogody zajęcia w całości odbywają się w budynku.
POZNAJĘ GATUNKI PRZEZ RYSUNKI (dla uczniów kl. IV-VIII)
Warsztaty stacjonarne. Uczestnicy nauczą się rysowania liści, owoców lub nasion przez konstruowanie kształtów i używanie figur geometrycznych. Dzięki pracy nad obiektem mózg ludzki (a dziecięcy najbardziej) zapamiętuje szczegóły, które są tu pomocne w rozpoznawaniu gatunków drzew. Podczas zajęć rozpracujemy obiekt na części oraz postaramy się go narysować w proporcji i ze wszystkimi szczegółami. Uczestnicy poznają podstawy cieniowania w rysunku i zdobędą podstawowe zdolności w konstrukcji rysunku, tak aby ewentualny talent móc rozwijać dalej lub po prostu spędzić miło czas. Zapewniamy, że każdy potrafi rysować, nawet jeśli uważa, że nie.
GDZIE ROSNĄ SKARPETKI? O WŁÓKNACH NATURALNYCH
(dla uczniów zerówek oraz szkół podstawowych)
Skąd pochodziły tkaniny, zanim człowiek wynalazł akryl, polar czy poliester? Oczywiście z natury! Na zajęciach zajmiemy się włóknami roślinnymi i pochodzenia zwierzęcego. Porozmawiamy o tym, z czego dawniej robiono liny, z czego worki na mąkę, a z czego koszule. Dowiemy się, jaką drogę musi przejść runo owcze, zanim stanie się użyteczną włóczką, skąd pochodzi jedwab, gdzie rośnie bawełna i dlaczego tkaniny lniane dziś są luksusem, choć jeszcze niedawno były najtańszą dostępną opcją. Przyjrzymy się z bliska różnym częściom roślin włóknistych i spróbujemy własnoręcznie wydobyć włókna z roślin dostępnych
JESIENNA FLORYSTYKA (dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych)
Warsztaty botaniczne wprowadzające w sztukę układania kwiatów i wykonywania dekoracji roślinnych. Uczestnicy poznają podstawowe założenia florystyczne, poznają narzędzia i akcesoria niezbędne florystom do pracy, nauczą się rozpoznawać różne gatunki roślin i sposoby ich pozyskania, suszenia oraz wykorzystania. Oczywiście podczas zajęć nie zabraknie wykonania własnej kompozycji florystycznej - jakiej? to już zależy od wieku uczestników zajęć i aktualnych zasobów Ogrodu.
W KRAINIE DREWNA (dla uczniów szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych)
Podczas zajęć uczestnicy zapoznają się z różnymi rodzajami drewna – uczą się ich rozpoznawania, poznają ich właściwości, dowiadują się co z czego jest zrobione. Warsztaty obfitują w wiele ciekawostek z życia drzew. Ponadto dzieci oraz młodzież w praktyczny sposób zapoznają się z narzędziami i technikami obróbki drewna. Samodzielnie wykonują swoją własną pracę w drewnie – świecznik lub zwierzątko (w zależności od aktualnych zasobów Ogrodu). Praca z drewnem daje ogromne możliwości wykorzystania swojego potencjału twórczego, satysfakcję i wysokie poczucie sprawczości.
GLEBA CIEKAWYM MATERIAŁEM BADAŃ DLA CHEMIKA TYLKO WE WTORKI I CZWARTKI!
dla uczniów kl. VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych
Gleba bywa interesującym obiektem badań dla biologa i fizyka, ale czy również dla chemika? Czy garść gleby może być w ogóle ciekawa? Odpowiedź znajdziecie podczas naszych warsztatów. W laboratorium zapoznamy się z właściwościami fizyko-chemicznymi gleby (m.in. skład chemiczny, odczyn pH, własności sorpcyjne), a także dowiemy się jaki jest ich wpływ na uprawę roślin. Zachęcamy do przyniesienia swoich próbek gleby z ogródka czy rabatki w celu jej oceny chemicznej.
WODA Z KRANU CZY FILTROWANA TYLKO WE WTORKI I CZWARTKI!
dla uczniów kl. VII-VIII oraz szkół ponadpodstawowych
Woda to źródło życia. Czy woda płynąca z kranu jest zawsze przebadana i bezpieczna? Na naszych warsztatach można pozyskać wiedzę jak mądrze używać wody, czy lepsza jest z kranu czy po filtrze i która jest lepsza dla organizmu człowieka, a która dla urządzeń. Uczestnicy samodzielnie wykonują doświadczenia oceniające jej jakość (twardość) oraz zapoznają się z odczynem pH wody i najczęściej spożywanych napojów. Zachęcamy do przyniesienia swoich próbek wody filtrowanej i niefiltrowanej oraz często spożywanych napojów gazowanych, mlecznych lub soków (w półlitrowych butelkach).
OD ŹRÓDŁA DO MORZA – POZNAJEMY WODNE ZWIERZĘTA I MORSKIE SKARBY
(dla uczniów zerówek oraz szkół podstawowych)
Warsztaty całoroczne, których celem zajęć jest zapoznanie dzieci i młodzieży
z bioróżnorodnością środowisk wodnych na naszej planecie. Uczestnicy zajęć, korzystając z globusa lub mapy określają ilość wody na Ziemi, a następnie układają szlak wodny od źródła do oceanu, nazywając różne typy środowisk wodnych. Zasadnicza część warsztatów skupia się na bogactwie wodnej fauny, wzajemnych powiązaniach (łańcuchach pokarmowych) oraz przystosowaniach zwierząt do życia w różnych typach wód płynących i stojących. Bohaterami zajęć są zarówno małe bezkręgowce, ryby, jak i ptaki oraz ssaki takie jak bóbr, foka, niedźwiedź polarny czy wieloryb. Zajęcia zwracają uwagę na problemy zanieczyszczenia wód i zmian klimatu. Końcowa część warsztatów dotyczy używanych przez nas na co dzień produktów spożywczych i innych, pochodzących z mórz lub innych wód. Poprzez wykonywane zadania, w tym prace plastyczne, dzieci i młodzież aktywnie uczestniczą w warsztatach.
JAK OBSERWOWAĆ PRZYRODĘ (dla uczniów szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych)
Warsztaty terenowe lub stacjonarno-terenowe (w zależności od pogody). Jak odnaleźć interesujące nas organizmy? Gdzie i kiedy ich szukać oraz jak się przygotować do obserwacji? Co zabrać ze sobą? Jak korzystać z lupy, z lornetki czy lunety? Jak wykonać dobre zdjęcie przyrodnicze? Zapraszamy serdecznie wszystkich miłośników przyrody! Prowadzący chętnie dzieli się praktycznymi wskazówkami i zachęca do bezpośrednich obserwacji.
Uwaga!
Liczba dofinasowanych warsztatów jest ograniczona – decyduje kolejność zgłoszeń.
Śląski Ogród Botaniczny stara się pozyskiwać na bieżąco dofinansowania z różnych źródeł –będziemy informować o kolejnych.
Więcej tematów: www.obradzionkow.robia.pl w zakładce EDUKACJA
http://www.obradzionkow.robia.pl/wstep,i2363.html